Sunday, June 11, 2006

A Shverreh Rambam.

On another blog, I quoted a Rambam in הלכות ממרים פרק ג and some commenters not surprisingly found it to be a bit disturbing.


א מי שאינו מאמין בתורה שבעל פה, אינו זקן ממרא האמור בתורה, אלא הרי הוא בכלל המינים, ומיתתו ביד כל אדם. [ב] מאחר שנתפרסם שהוא כופר בתורה שבעל פה--מורידין ולא מעלין, כשאר המינים והאפיקורוסין והאומרין אין תורה מן השמיים והמוסרים והמשומדים: כל אלו אינן בכלל ישראל, ואינן צריכין לא עדים ולא התראה ולא דיינין; אלא כל ההורג אחד מהן, עשה מצוה גדולה והסיר מכשול.

Tough words here.Once a person is publicly known to be Kofer in Torah She'baal Peh, or those who say that Torah is not from Shamayim, such people are not a part of Klal Yisroel, and one who kills them has done a great Mitzvah and has removed a stumbling block. And we don't need witnesses or warning or judges to do this.

The Rambam in Halacha ג speaks about those who are a Tinok Shenishbah and being that they are innocent, he says:

לפיכך ראוי להחזירן בתשובה, ולמשוך אותם בדרכי שלום, עד שיחזרו לאיתן התורה; ולא ימהר אדם להורגן.

Note, the last few words. One should not be quick to kill them. As if if one did kill them, it might be OK.

The Rambam in הלכות עבודה זרה פרק י writes it again:

ב במה דברים אמורים, בגוי. אבל מוסרי ישראל, והמינים, והאפיקורוסין--מצוה לאבדן ביד, ולהורידן עד באר שחת: מפני שהן מצירין לישראל, ומסירין את העם מאחרי ה', כישוע הנוצרי ותלמידיו, וצדוק ובייתוס ותלמידיהם--"שם רשעים, ירקב" (משלי י,ז).

(Not to get off topic, but if the Rambam was alive when Jesus was, would the Rambam have personaly killed him?)

I looked up some older prints of Rambam. One didn't have any of these references to killing המינים והאפיקורוסין etc. and a different print had them in parentesies. In the new Shabsi Frankel Rambam, it has it as quoted above, and in the footnotes, there is a remark that older prints didn't have it due to the "censor".

This extreme Halacha is based on the Gemara דף כו מסכת עבודה זרה:

תני רבי אבהו קמיה דר' יוחנן העובדי כוכבים ורועי בהמה דקה לא מעלין ולא מורידין אבל המינין והמסורות היו מורידין ולא מעלין

Rashi in Sanhedrin 57:a explains

מורידין - מורידין אותם לבור להמיתם בידים
מעלין - מעלין אותם מן הבור להצילם מן המיתה.

Rashi there says: [ אבל האידנא דין זה אינו נוהג כי בטלו ד"נ [ ד"נ = 'דיני נפשות

The Chazon Ish in Y"D also writes that this was only Noge'ah when Klal Yisroel was in power etc.. "but today, we are here to be מתקן and being that such idealogy would have a reverse effect, these laws don't apply today.

But the Rambam is still very Shverr. As cazzie asked, why should we kill him right away? Perhaps he'll do Teshuvah?

Well, does Teshuvah help for המינים והאפיקורוסין? I have not yet fully researched this issue, but in the meantime, I have found the following.

Rambam in הלכות תשובה פרק ג writes:

כו במה דברים אמורים שכל אחד מאלו אין לו חלק לעולם הבא, בשמת בלא תשובה. אבל אם שב מרשעו, ומת והוא בעל תשובה--הרי זה מבני העולם הבא, שאין לך דבר שעומד בפני התשובה: אפילו כפר בעיקר כל ימיו, ובאחרונה שב--יש לו חלק לעולם הבא, שנאמר שלום שלום לרחוק ולקרוב, אמר ה'--ורפאתיו

כז כל הרשעים והפושעים והמשומדים וכיוצא בהן שחזרו בתשובה, בין בגלוי בין שחזרו במטמונייות--מקבלין אותן, שנאמר שובו בנים שובבים

אף על פי שעדיין שובב הוא, שהרי בסתר בלבד חוזר ולא בגלוי--מקבלין אותו בתשובה

Apparently, their Teshuva is accepted. However in הלכות עבודה זרה פרק ב, the Rambam writes:

.ט וכן המינים מישראל, אינן כישראל לדבר מן הדברים. ואין מקבלין אותן בתשובה, לעולם--שנאמר "כל באיה, לא ישובון; ולא ישיגו, אורחות חיים

והמינים, הם התרים אחר מחשבות ליבם בסכלות, בדברים שאמרנו, עד שנמצאו עוברים על גופי תורה להכעיס, בשאט בנפש ביד רמה; ואומרין, שאין בזה עוון. ואסור לספר עימהן ולהשיב .עליהן תשובה כלל, שנאמר אל תקרב אל פתח ביתה

Many commentaries discuss this difficult Rambam. Some go in the direction that Hashem is Mekabel their Teshuvah, just Bais Din is not Mekabel it.

This Rambam needs more clarification, and I'll add here when I have more on it.

(P.S. Ben Avuyah, for the time being, my hit-list will remain empty.)

|

Links to this post:

Create a Link

<< Home

Free Site Counter
Get a Free Site Counter